Avatar

Aby to sprawdzić nie potrzebujesz specjalnej wiedzy i nie będzie potrzebny specjalny sprzęt. Ocena stanu samych komponentów jest dość prosta. Wystarczy wykręcić śruby lub nakrętki i sprawdzić, czy w punktach montażowych nie ma żadnych wad. Nawet niewielkie uszkodzenie gwintu oznacza, że elementy złączne należy wymienić. Sprawdź również czy gwinty nie są zardzewiałe.

sruby-do-felg-rdza

OBJAWY WADLIWYCH ŚRUB I NAKRĘTEK DO FELG

  • Podczas odkręcania / przykręcania nakrętek lub śrub słychać trzaski;
  • Trudności z odkręceniem;
  • Niepewne mocowanie. 

uszkodzony-gwint-sryby

PRZYCZYNY USZKODZEŃ ŚRUB I NAKRĘTEK KÓŁ

Najczęstszą przyczyną awarii nakrętek kół jest zły moment dokręcenia. Nadmierny moment obrotowy podczas instalacji może spowodować uszkodzenie połączeń gwintowanych, pęknięcie nakrętek, śrub lub szpilek uszkodzenia gwintu piasty koła.

Niewystarczający moment obrotowy może prowadzić do deformacji mocowań, ich zniszczenia i uszkodzenia punktów mocowania. W obu przypadkach ryzyko wypadku jest bardzo wysokie, ponieważ koło może się poluzować podczas jazdy. 

zerwana-sruba-kola

Zerwanie gwintu często spowodowane jest wyborem akcesoriów o niskiej jakości z nieodpowiednią wytrzymałością śruby. Zbyt krótkie śruby nie mogą zapewnić prawidłowego zamocowania koła, a zbyt długie śruby mogą uszkodzić elementy mechanizmu hamulcowego. Co więcej, jeśli osadzenie śruby nie pasuje do kształtu wykonanego otworu montażowego w feldze, koła z czasem się poluzują.

WYMIANA ŚRUB I NAKRĘTEK KOŁA

WAŻNE:

  1. Nigdy nie smaruj gwintów! Używając smaru wpływasz na współczynniki momentu obrotowego.
  2. Aby prawidłowo dokręcić elementy mocujące koła, używaj zawsze klucza dynamometrycznego!