Jak dobrać śruby do felg
Akcesoria mocujące koła są jednymi z najważniejszych elementów w każdym pojeździe, choć często są pomijane i niedoceniane. Niewłaściwie dobrany rozmiar gwintu, typ osadzenia lub niewłaściwie zamontowane mocowania kół mogą spowodować odkręcenie koła podczas jazdy. Z tego powodu musimy zwracać większą uwagę na te kluczowe elementy złączne.
Pomimo że temat może wydawać się prosty, jego znaczenie jest ogromne. Poniżej przedstawiamy podstawowy przegląd śrub do kół – jak je zidentyfikować i jak się z nimi obchodzić. Obejmuje to informacje dotyczące rozmiaru gwintu, stylów osadzeń i wartości momentu obrotowego.
Podstawowe czynniki przy wyborze śrub do felg:
- Średnica gwintu
- Skok gwintu
- Długość gwintu/trzpienia
- Rodzaj osadzenia
- Rozmiar klucza
- Klasa wytrzymałości


Rozmiar gwintu (średnica i skok) śrub do kół
Rozmiar gwintu nie jest trudny do zrozumienia. Ważne jest, aby znać średnicę, skok gwintu i długość gwintu. W przypadku śrub calowych należy znać średnicę (np. 1/2 cala) oraz ilość zwojów na cal (np. 20 zwojów na cal). Dla śrub metrycznych należy znać średnicę (np. 14 mm) i skok gwintu (np. 1,5 mm).
Długość gwintu śrub do felg
Długość gwintu w śrubach do kół jest mierzona od spodu łba śruby do końca gwintowanego końca. Całkowita długość śruby obejmuje zarówno długość gwintu, jak i długość łba.
Typy osadzenia śrub do kół
- Stożkowe: kąt stożka (np. 60 stopni lub 90 stopni) musi być zgodny z felgą.
- Sferyczne: promień łuku gniazda (np. R12, R13, R14) musi być taki sam jak w kole.
- Płaskie: stosowane w niektórych felgach fabrycznych.

Nigdy nie należy mieszać różnych typów osadzeń.
Style głów śrub do felg
- Sześciokątne
- Tunerowe
- Wielowypustowe
Każdy styl ma swoje funkcje, takie jak łatwość obsługi czy estetyka.

Dobór długości śruby do kół
Tabela przedstawia minimalną ilość obrotów śruby, a nie minimalną długość śruby. Czasami może być potrzebna śruba o dłuższej długości, aby zapewnić prawidłowe mocowanie.
gwint | długość wkręcania | minimalna ilość obrotów |
---|---|---|
M12 X 1,25 | 10 mm | 8.0 |
M12 X 1,5 | 10 mm | 6.5 |
M12 X 1,75 | 12 mm | 6.5 |
M14 X 1,25 | 12 mm | 9.0 |
M14 X 1,5 | 11 mm | 7.5 |
M14 X 2,0 | 14 mm | 7.0 |
1/2″ UNF | 11 mm | 8.0 |

Dokręcanie kół samochodowych
Zaleca się użycie klucza dynamometrycznego do dokręcania śrub z odpowiednim momentem obrotowym. Nadmierne dokręcenie śrub może zdeformować felgę i osłabić śruby.
Dokręcając śruby ręcznie, często nie mamy dokładnego odniesienia co do zastosowanej siły. Oznacza to, że łatwo można przekroczyć zalecany moment obrotowy, co może prowadzić do uszkodzeń takich jak deformacja felgi czy osłabienie śrub. Bez odpowiedniego narzędzia, trudno jest ocenić, czy śruby są dokręcone z odpowiednią siłą, co zwiększa ryzyko ich nadmiernego lub niewystarczającego dokręcenia.
Z tego powodu użycie klucza dynamometrycznego jest kluczowe. Pozwala on na precyzyjne ustawienie momentu obrotowego, co zapewnia, że śruby są dokręcone z odpowiednią siłą. Zaleca się również ponowne sprawdzenie momentu obrotowego śrub po 50-100 km jazdy, aby upewnić się, że wszystkie śruby są odpowiednio dokręcone i nie poluzowały się w trakcie eksploatacji.
Dodatkowe uwagi- Nie należy smarować gwintów śrub.
- Moment obrotowy powinien być zgodny z wartościami podanymi przez producenta pojazdu.
- Używanie odpowiednich śrub do kół ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.