jak dobrać śruby do felg

Jak dobrać śruby do felg

Akcesoria mocujące koła są jednymi z najważniejszych elementów w każdym pojeździe, choć często są pomijane i niedoceniane. Niewłaściwie dobrany rozmiar gwintu, typ osadzenia lub niewłaściwie zamontowane mocowania kół mogą spowodować odkręcenie koła podczas jazdy. Z tego powodu musimy zwracać większą uwagę na te kluczowe elementy złączne.

Pomimo że temat może wydawać się prosty, jego znaczenie jest ogromne. Poniżej przedstawiamy podstawowy przegląd śrub do kół – jak je zidentyfikować i jak się z nimi obchodzić. Obejmuje to informacje dotyczące rozmiaru gwintu, stylów osadzeń i wartości momentu obrotowego.

Podstawowe czynniki przy wyborze śrub do felg:

  • Średnica gwintu
  • Skok gwintu
  • Długość gwintu/trzpienia
  • Rodzaj osadzenia
  • Rozmiar klucza
  • Klasa wytrzymałości
jak dobrać śruby do felg
parametry nakrętek
jak dobrać śruby do felg
parametry śruby

Rozmiar gwintu (średnica i skok) śrub do kół

Rozmiar gwintu nie jest trudny do zrozumienia. Ważne jest, aby znać średnicę, skok gwintu i długość gwintu. W przypadku śrub calowych należy znać średnicę (np. 1/2 cala) oraz ilość zwojów na cal (np. 20 zwojów na cal). Dla śrub metrycznych należy znać średnicę (np. 14 mm) i skok gwintu (np. 1,5 mm).

Długość gwintu śrub do felg

Długość gwintu w śrubach do kół jest mierzona od spodu łba śruby do końca gwintowanego końca. Całkowita długość śruby obejmuje zarówno długość gwintu, jak i długość łba.

Typy osadzenia śrub do kół

  • Stożkowe: kąt stożka (np. 60 stopni lub 90 stopni) musi być zgodny z felgą.
  • Sferyczne: promień łuku gniazda (np. R12, R13, R14) musi być taki sam jak w kole.
  • Płaskie: stosowane w niektórych felgach fabrycznych.
jak dobrać śruby do felg
rodzaje osadzenia gniazd felg

Nigdy nie należy mieszać różnych typów osadzeń.

Style głów śrub do felg

  • Sześciokątne
  • Tunerowe
  • Wielowypustowe

Każdy styl ma swoje funkcje, takie jak łatwość obsługi czy estetyka.

nakrętki tuningowe do felg
nakrętki tuningowe do felg

Dobór długości śruby do kół

Tabela przedstawia minimalną ilość obrotów śruby, a nie minimalną długość śruby. Czasami może być potrzebna śruba o dłuższej długości, aby zapewnić prawidłowe mocowanie.

gwintdługość wkręcaniaminimalna ilość obrotów
M12 X 1,2510 mm8.0
M12 X 1,510 mm6.5
M12 X 1,7512 mm6.5
M14 X 1,2512 mm9.0
M14 X 1,511 mm7.5
M14 X 2,014 mm7.0
1/2″ UNF11 mm8.0
Tabela ta określa minimalną liczbę pełnych obrotów śruby, potrzebną do zapewnienia odpowiedniego skręcenia i mocowania
jak dobrać śruby do felg

Dokręcanie kół samochodowych

Zaleca się użycie klucza dynamometrycznego do dokręcania śrub z odpowiednim momentem obrotowym. Nadmierne dokręcenie śrub może zdeformować felgę i osłabić śruby.

Dokręcając śruby ręcznie, często nie mamy dokładnego odniesienia co do zastosowanej siły. Oznacza to, że łatwo można przekroczyć zalecany moment obrotowy, co może prowadzić do uszkodzeń takich jak deformacja felgi czy osłabienie śrub. Bez odpowiedniego narzędzia, trudno jest ocenić, czy śruby są dokręcone z odpowiednią siłą, co zwiększa ryzyko ich nadmiernego lub niewystarczającego dokręcenia.

Z tego powodu użycie klucza dynamometrycznego jest kluczowe. Pozwala on na precyzyjne ustawienie momentu obrotowego, co zapewnia, że śruby są dokręcone z odpowiednią siłą. Zaleca się również ponowne sprawdzenie momentu obrotowego śrub po 50-100 km jazdy, aby upewnić się, że wszystkie śruby są odpowiednio dokręcone i nie poluzowały się w trakcie eksploatacji.

Dodatkowe uwagi
  • Nie należy smarować gwintów śrub.
  • Moment obrotowy powinien być zgodny z wartościami podanymi przez producenta pojazdu.
  • Używanie odpowiednich śrub do kół ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.

Podobne wpisy