Zużyte śruby i nakrętki – jak rozpoznać?

zerwana śruba koła

Aby to sprawdzić nie potrzebujesz specjalnej wiedzy i nie będzie potrzebny specjalny sprzęt. Ocena stanu samych komponentów jest dość prosta. Wystarczy wykręcić śruby lub nakrętki i sprawdzić, czy w punktach montażowych nie ma żadnych wad. Nawet niewielkie uszkodzenie gwintu oznacza, że elementy złączne należy wymienić. Sprawdź również czy gwinty nie są zardzewiałe.

śruby do felg rdza

OBJAWY WADLIWYCH ŚRUB I NAKRĘTEK DO FELG

uszkodzony gwint śruby

PRZYCZYNY USZKODZEŃ ŚRUB I NAKRĘTEK KÓŁ

Najczęstszą przyczyną awarii nakrętek kół jest zły moment dokręcenia. Nadmierny moment obrotowy podczas instalacji może spowodować uszkodzenie połączeń gwintowanych, pęknięcie nakrętek, śrub lub szpilek uszkodzenia gwintu piasty koła.

Niewystarczający moment obrotowy może prowadzić do deformacji mocowań, ich zniszczenia i uszkodzenia punktów mocowania. W obu przypadkach ryzyko wypadku jest bardzo wysokie, ponieważ koło może się poluzować podczas jazdy.

Zerwanie gwintu często spowodowane jest wyborem akcesoriów o niskiej jakości z nieodpowiednią wytrzymałością śruby. Zbyt krótkie śruby nie mogą zapewnić prawidłowego zamocowania koła, a zbyt długie śruby mogą uszkodzić elementy mechanizmu hamulcowego. Co więcej, jeśli osadzenie śruby nie pasuje do kształtu wykonanego otworu montażowego w feldze, koła z czasem się poluzują.

zerwana śruba koła

WYKRES ZUZYCIA ŚRUB

Regularne zdejmowanie i ponowne zakładanie mocowania koła spowoduje, że gwint straci swoje pierwotne właściwości. Producenci samochodów mogą testować pogorszenie siły zaciskania, aby upewnić się, że mocowania są integralne.
Na tym wykresie przetestowano 5 śrub kół. Pokazuje, ile razy zostały dokręcone i siłę docisku, po dziesięciokrotnym dokręceniu siła docisku śruby nr 4 spadła z 45 kN Newtonów do mniej niż 30kN Newtonów.

Dlatego zaleca się wymianę śrub kół, które mogą być złym stanie.

wykres zużycia śrub samochodowych

WYMIANA ŚRUB I NAKRĘTEK KOŁA

Shopping Cart